måndag 2 juli 2012

Rabarberkräm

Det är ju bara såååå gott och sommrigt med hemkokt rabarberkräm. Det kan man till och med äta som middag en varm sommardag tillsammans med varmkorv och bröd eller en god smörgås. Har insett att rabarbern växer så det knakar här så igår kokade jag min goda sommarsylt med jordgubbar och rabarber (recept här) och sedan har jag planer på att koka en omgång saft och göra en och annan rabarberpaj också. Men här är i alla fall mitt recept på kräm:


Rabarberkräm  ca 6 port

600 g rabarber (ansad/skalad) i små bitar
6 dl vatten
2 dl socker
3 msk potatismjöl

Lägg rabarber och vatten i en kastrull och koka upp. Låt det småkoka under lock tills rabarbern är helt mjuk. Tillsätt socker och rör om noga tills allt socker löst sig. Blanda ut potatismjöl med lite vatten och tillsätt det i en fin stråle under omrörning. Låt det koka upp men ta kastrullen från plattan när man ser första bubblan. Låt den svalna och häll sedan upp i en fin skål och låt den kallna helt i kylen. Servera med mjölk!

2 kommentarer:

  1. JA! Rabarberkräm är så gott! Till min kräm brukar jag servera kaffegrädde. Annars köper jag aldrig kaffegrädde men just till rabarberkrämen är det bara helt oslagbart! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffegrädde har jag aldrig testat till kräm, men jag kan tänka mig att det blir riktigt, riktigt gott:)

      Radera