tisdag 24 juli 2012

Sverigekaka

Idag stökas det på med både det ena och det andra. Just nu står det en kastrull med rabarberchutney på spisen och puttrar och rabarbersaft har jag i en silställning som alldeles strax ska få ett nytt uppkok med socker. Tänkte under tiden tvärskriva ner receptet på denna supergoda kaka. Kakan tror jag kallas lite olika, men sverigekaka eller pensionärskaka  är nog de vanligaste namnen. Jättegod är den i alla fall, en lätt och luftig sockerkaka som efter gräddning delas och sen häller man på en typ av lag som sedan stelnar till och blir en god fyllning.


Sverigekaka

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Fyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
3 msk vanillinsocker 
eller ca 1½ msk vaniljsocker med äkta vanilj

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Häll i vatten. Smörj en rund form med löstagbar kant och bröa med kokos. Häll i smeten och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Kolla med sticka när den är klar. 

Smält smöret och tillsätt mjölk och vanilj. Låt det bli varmt. Dela kakan medan den är varm. Lägg botten på ett fat, häll över lagen och lägg på locket. Låt kakan svalna och ställ den i kylen, gärna till dagen efter så fyllningen får stelna. Garnera ev med en glasyr på florsocker och vatten, eller pudra bara över lite florsocker. Även gott att servera med färska jordgubbar eller andra bär.

Glasyren har jag här färgat med lite röd karamellfärg och små vita och silvriga kulstössel fick pryda denna kaka. 

TIPS! Receptet på själva kakan använder jag alltid när jag ska baka en tårtbotten. Då delar jag den såklart i 3 delar och utesluter lag och fyller i stället den som en vanlig tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar