tisdag 20 mars 2012

Fylld baconlindad kycklingfilè

Här kommer receptet på lördagen supergoda middag! Nämligen kycklingfilè som jag fyllde med godsaker, virade bacon runt och stekte i ugnen. Fixade samtidigt en mycket smarrig tomatpasta till. Kanske kan vara något till helgen?? Väldigt väldigt väldigt gott är det i alla fall!
 Fylld kycklingfilè med tomatpasta  3 port

2 kycklingfilèer
salt, peppar
½ ask vitlöksost
soltorkade tomater i olja
färsk basilika
1 pkt bacon
2 tomater
1-2 vitlöksklyftor
ca 4 msk balsamvinäger
1 pkt färsk bandpasta
salt, peppar
färsk basilika

 Skär en djup ficka i kycklingfilèerna och vik ut de. Krydda med lite salt och peppar. Bre på ganska mycket ost. Strimla tomater och basilika och lägg på.
 Vira bacon runt så de håller ihop. Fäst ev med tandpetare, men jag tycker det går lika bra utan. Stek de i lite smör en stund så baconet får lite färg.
Placera kycklingen i en form. Dela tomaterna och lägg de bredvid. Pressa över lite vitlök. Vispa ur stekpannan med balsamvinäger och häll det över. Stek i ugnen i 200 grader tills kycklingen är helt genomstekt. Koka pastan och häll av vattnet. Ta upp kycklingen ur formen och håll den varm. Väd tomaterna och mosa de försiktigt i formen. Ta bort skalet. Rör runt så allt blandas med skyn som bildats i formen. Häll såsen över pastan, blanda runt och smaka av med salt och peppar. 
Skiva upp kycklingen och servera med pastan och en god sallad. Toppa gärna pastan med strimlad basilika.


Tips! Kolla även in mitt andra recept på fylld kycklingfilè om tycker detta verkar gott. Där har jag bytt ut vitlöksosten till mozzarella. Klicka bara på länken här nedan.

2 kommentarer:

  1. Det här är verkligen extra gott och något som jag rekomderar starkt! Tycktes om av gäster också!

    Du borde söka till Sveriges mästerkock nästa säsong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha... Tack snälla Björn för den kommentaren!!! Jag är jätteglad att du och dina gäster tyckte om maten och känner mig verkligen hedrad att du tror jag skulle platsa i "mästerkocken", det är inte illa det....=))

      Radera