måndag 12 mars 2012

Kycklinggratäng med ananas

Det blåser storm ute idag, men solen skiner i alla fall. Har åkt på en förkylning och varit mest liggande hela helgen och idag är jag hemma från jobbet. Typiskt värre :( 
I lördags gjorde jag i alla fall denna goda och superenkla kycklinggratäng. Jag använde faktiskt färsk ananas, men om man vill kan man byta ut den till en lite större burk konserverad.
Kycklinggratäng med ananas 4 port

2-3 kycklingfilèer
salt, peppar
1 färsk ananas
3 dl matlagningsgrädde
½ dl mangochutney 
½-1 tsk sambal oelek
1 msk kycklingfond
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl riven ost

Dela kycklingfilèerna, först igenom så de blir tunnare och sen på mitten. Stek de lätt och krydda med lite salt och peppar. Lägg över de i en ugnsform. Skär ananasen i bitar och lägg de bland kycklingen. Strö över osten och vispa ihop allt till såsen och häll den över formen. Gratinera  i 225 grader i ca 15-20 min. Servera med ris och en sallad.
  Gott, Gott!!! 
Rätten blir lite stark i smaken av både mangochutneyn och sambal så minska på det om ni är känsliga.

2 kommentarer:

  1. Mmm detta är helt i min smak. Frukt i krämig gryta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så gott! Extra gott blev det med färsk ananas. Rekommenderas verkligen, blir helt annars än om man har konserverad! Gillar man banan kan man ha i det också. =)

      Radera