onsdag 14 mars 2012

Het kycklingsoppa med nudlar

Igår kokade jag en kycklingsoppa med lite hetta i hopp om att mota bort denna förkylning. Fungerade väl hyfsat faktiskt för lite bättre känner jag mig i alla fall. Har dessutom ätit en stor skål även till lunch idag så i morgon hoppas jag att jag vara frisk ;) Riktigt gott var det i alla fall så testa gärna. Grönsaker och hetta är bara att reglera efter eget tycke och smak.
Het kycklingsoppa med nudlar  4-6 port

2 kycklingfilèer
3 medelstora morötter
1 röd paprika
1-2 små burkar majs
1 burk kokosmjölk
2 burkar vatten
2 hönsbuljongtärningar
1-3 tsk röd currypasta
kokta risnudlar (ca ½ pkt)

Skär kycklingen i små bitar. Tärna morötterna och paprikan. Fräs kycklingen i en stor soppkastrull med lite olja. De behöver inte få stekyta utan bara "bli vita" och låta vätskan koka in. Tillsätt morötterna och paprikan. Slå på kokosmjölk och vatten och smula ner buljongen. Låt soppan koka tills morötterna är mjuka. Tillsätt majsen och smaka av med currypasta. Börja med lite och smaka er fram så det inte blir för starkt. Koka nudlarna enligt anvisningar, häll av vattnet och spola de med lite kallt vatten så de inte klibbar ihop. Bottna soppskålarna med lite nudlar och klipp de med en sax så blir det lättare att äta sen. Häll på soppa och servera med bröd.
 

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kul att du tycker det! Jag gillar verkligen kryddstark mat och det här blev en ny favvo ;) Lätt att variera också genom att byta grönsaker.

      Radera