fredag 21 december 2012

Aronia-och äppelmarmelad

Den här marmeladen gjorde jag till mina årliga julkorgar. Mycket god blev den måste jag säga! Använd äkta vaniljstång, det lönar sig och ger sååå mycket mer smak. Jag fick för ett tag sedan ett brev i brevlådan från Vaniljimporten innehållande 10 st vaniljstänger för att prova, men det har inte blivit förrän nu. Riktigt riktigt bra vanilj, stor skillnad från de man köper i affären så där blir det att köpa i framtiden (tips!).


Aronia- och äppelmarmelad  5 små burkar

1 liter aroniabär (ska ha varit frysta)
4 små äpplen (ingrid-marie)
1 vaniljstång
2 dl vatten
4-5 dl syltsocker

Lägg bären i en kastrull. Skala äpplen, skär de i mindre bitar och lägg ner i kastrullen. Snitta vaniljstången och skrapa ner fröna. Tillsätt även den urskrapade stången och vatten. Koka i ca 20 min under lock. Äpplena ska bli mos. Ta upp vaniljstången och lägg på ett fat. Mixa marmeladen så slät som du vill ha den. Lägg ner vaniljstången och tillsätt socker. Börja med den mindre mängden och tillsätt ev 1 dl till om du vill ha den sötare. Koka i några min och skumma noga. Häll upp i rena varma burkar och förslut direkt. Förvara svalt, går också bra att frysa!

1 kommentar:

  1. Kul att du känner till Aronia!!! Tack för receptet! Kokade idag med lite annorlunda proportioner, men det blev supergott!!

    SvaraRadera