söndag 2 december 2012

Pannacotta med dulce de leche

Hej igen! Hoppas ni haft en bra dag. Vi var en sväng på skyltsöndag och handlade bla kantareller och mjukkaka och blev bjudna på varm choklad, saffransskorpor och pepparkakor. Så gott! 

Sen har pappa varit här på middag och jag bjöd på stekta fläskkotletter, kokt potatis och trattkantarellsås. Till efterrätt blev det denna supergoda pannacotta. Receptet hittade jag på Matplatsen. Det här måste ni bara testa om ni gillar pannacotta för den blev bara såååå god! Superkrämig och len i konsistensen.

Pannacotta med dulce de leche  ca 6 port

5 dl vispgrädde
½ burk dulce de leche
2 gelantinblad
ev 3-4 msk strösocker

Lägg gelantinbladen i kallt vatten. Koka upp grädde och ev socker. Tillsätt kolasåsen och rör till en slät smet. Krama ur gelantinbladen och rör ner de i smeten. Häll upp i glas och ställ kallt tills det stelnar, ca 5-6 timmar. Garnera med bär och servera!

Dulce de leche är en kolasås som man får genom att koka en burk kondenserad mjölk i en kastrull täckt med vatten i ca 2½ timme utan lock. Spola sedan burken med kallt vatten och låt den svalna helt innan den öppnas och används. 

Numera finns det även att köpa denna kolakräm färdig på affären. I samma hylla som den kondenserade mjölken finns den och kallas då karamelliserad mjölk. Kolla noga på förpackningen, de är väldigt lika varandra. Den burken är alltså bara att öppna och använda direkt. Superbra! Jag tillsatte ändå lite socker i pannacottan, tycker den blev ännu lite godare då och sen gjorde jag bara en halv sats som blev perfekt till 3!


6 kommentarer:

  1. Jag är nog en av de få som aldrig smakat dulche de leche. Det låter iallafall gott i pannacotta!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid tyckt det varit så omständigt att man ska koka burken i flera timmar osv och därför aldrig gjort det förr...men nu när den finns att köpa färdig är det ju 1000 gånger enklare och det passar mig perfekt!

      Pannacottan blev super:))

      Radera
  2. Jag det både ser o låter riktigt smarrigt!....:P
    Det gick inte kommentera hos dig annat än att jag valde mig som anonym?!!....

    Tina/ Tinas Skåpmat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, supersmarrigt!..;) Konstigt det där med kommentaren. Jag har kollat inställningar och allt verkar vara som det ska. Får hoppas att det bara var något tillfälligt strul annars får du höra av dig igen.

      Kram:)

      Radera
  3. Oh herrejisses, dulche och pannacotta på en och samma gång! Det måste ju vara den godaste pannacottan någonsin. Vi är helt frälsta på just dulche och det finns alltid en burk kondenserad mjölk hemma numera:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...jaa då måste detta vara något för er!!! Tror man kan öka på dulcen om man vill att det ska smaka ännu mer av det:)

      Radera