onsdag 12 december 2012

Saffransskorpor

Leilas supergoda saffransskorpor är nästan ett måste till jul! De kan vara lite besvärliga att baka tycker jag, då man får knåda och knåda länge innan degen går ihop och dessutom vill mandlarna vara överallt utom i degen....Men till slut så, och hjälp av matberedaren så fick jag ihop det och det är sååå värt besväret, tro mig!


Leilas saffransskorpor  ca 35 st

100 g smör
1 g saffran (2 pkt)
2 ägg
1½ dl strösocker
5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl hel sötmandel (skalad)

Smält smöret tillsammans med saffran. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ihop ägg och smör (passa så smöret inte är för varmt så äggen hinner stelna, rör snabbt ihop med en handvisp) och häll blandningen över det torra och arbeta ihop en deg. Dela degen i 3 delar och rulla ut till längder. Lägg de på plåt med bakplåtspapper. Platta till lite och grädda i 175 grader i ca 25 min mitt i ugnen. Ta ut de och sänk värmen till 125 grader. Skär längderna i lite sneda bitar och lägg ut de på plåten igen. Torka de mitt i ugnen i ca 15 min. Öppna gärna ugnsluckan nån gång under tiden för att släppa ut ångan. Känn efter så de är torra och vänd de ev och torka en stund till. Förvara framme i en fin burk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar