fredag 31 oktober 2014

Blåbärscheesecake i glas

Hej! Lite trött och sliten känner jag mig idag efter lååång men härlig dag igår på Ikea. Vi var ju inte direkt ensamma i butiken vilket såklart innebar långa köer i restaurangen och i kassan. Men en hel del saker fick jag i alla fall med mig även om en del, speciellt julsaker var slut som jag hade på min lista. Så idag ägnar jag mig åt att packa upp och gå igenom det jag handlat. 

Halloween är det ju idag, men inget vi firar direkt. Har i alla fall handlat hem godis om det skulle komma nån och knacka på dörren. Tänkte i stället tipsa om en god efterrätt jag gjorde förra helgen. Receptet kommer från Arla. Receptet var till 6 port och jag gjorde hälften som blev lämpligt till 2. Så jag gissar att originalreceptet passar mer till 4.

Blåbärscheesecake i glas  4-6 port

125 g frysta blåbär
8-10 digestivekex
2 gelatinblad
250 g kesella
1 dl lätt creme fraiche eller turkisk yoghurt
3/4 dl florsocker
1-2 tsk vaniljsocker

Garnering:
blåbär

Tina blåbären. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda ihop kesella, creme fraiche (jag hade turkisk yoghurt), florsocker och vanilj efter smak. Ta upp gelatinet och krama ur vattnet. Smält i en kastrull på mycket svag värme. Blanda med lite av smeten och rör sedan ner i resten. Rör försiktigt ner blåbären. Varva krossade kex och smet i glas. Jag räknade 2 kex/portion. Låt de stå i kylen i minst 1 timme innan servering. Garnera med blåbär antingen tinade eller färska just innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar