söndag 19 oktober 2014

Godaste vitlökssåsen

Hej! Hoppas ni har en riktigt skön söndag. Här var det alldeles vitt ute i morse hur mysigt som helst,  men sen har det regnat och nu är det mest bara slask. Jag har bakat lite på förmiddagen vilket ju passar i ett sådant här väder, receptet på kakorna som jag gjorde kommer lite senare.

Nu tänkte jag däremot köra ett favorit-i-repris recept. Receptet på denna goda sås finns redan på bloggen, men jag tänkte att det tål att upprepas. Den är ju sååå enkel att göra och passar till det mesta i köttväg, speciellt till grillat. Men igår hade jag marinerat en fläskfilé som jag helstekte och det var verkligen supergott!

Godaste vitlökssåsen  4 port

1  burk creme fraiche (2 dl)
1 ask creme bonjour tacoost
1 köttbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
nymald svartpeppar

Blanda creme fraiche, tacoost, smulad köttbuljong och pressad vitlök i en kastrull och värm försiktigt så allt smälter ihop. Smaka av med lite svartpeppar. Såsen blir bäst om man bara sjuder ihop den, så undvik att koka. Servera såsen varm.

Servera såsen till stekt eller grillat kött. Om man har haft köttet invirat i folie för att vila innan servering och köttsaft har bildats så häll ner det i såsen så blir det ännu godare! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar