onsdag 15 oktober 2014

Körsbärsmazariner

Det är nu jättelääänge sedan jag bakade dessa mazariner men har helt och hållet glömt att dela med mig av receptet. Men bättre sent än aldrig så här kommer det i alla fall. Hos Arla.se hittade jag receptet på dessa söta och goda mazariner. 


Körsbärsmazariner  16 st

3 dl vetemjöl
3 msk strösocker
½ tsk bakpulver
100 g smör
1 ägg

Fyllning:
250 g riven mandelmassa
½ dl strösocker
125 g rumsvarmt smör
2 ägg
ca 1 dl körsbärssylt eller marmelad

Glasyr:
2 dl florsocker
1½ msk vatten
1 krm röd hushållsfärg

Blanda mjöl, socker och bakpulver till degen i en matberedare. Tillsätt smöret i små tärningar och kör snabbt ihop det till en smulig deg. Tillsätt ägget och blanda hastigt ihop en deg. Tryck ut i mazarinformar och ställ de i kyl i minst 30 min.

Blanda mandelmassa och socker till fyllningen. Tillsätt smöret och rör ihop till en smet. Tillsätt ett ägg i taget. Fyllningen gör man lättast med en elvisp. 

 Lägg en klick sylt i varje form och klicka sedan på mandelfyllningen. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15-20 min. Låt dom sedan kallna helt. Rör ihop glasyren och bre på. Förvara kallt. Går även bra att frysa, men helst då utan glasyr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar