fredag 24 oktober 2014

Thailändska skaldjursnudlar

Hej hej! Fredag idag och en härlig sådan hoppas jag. Ikväll ska jag ut och äta med bästa arbetsgänget. På Valentino ska vi gå och jag hoppas på något riktigt gott att äta :) 

Till er som inte ska gå ut och äta tänkte jag tipsa om en god och enkel rätt som passar bra till fredagsmyset hemma framför tv:n. Är man allergisk mot jordnötter så utesluter man det såklart, men annars tycker jag att det var dom som verkligen piffade till rätten!


Thailändska skaldjursnudlar  4 port

500 g räkor med skal
225 g äggnudlar
2 msk thailändsk fisksås
2 msk tomatpuré
1 tsk strösocker
1 tsk risvinäger
1 röd chili finhackad utan kärnor
2 tsk olja
150 g strimlad vitkål
225 g grovrivna eller finstrimlade morötter
1 röd paprika i strimlor
6 salladslökar strimlade
1 liten burk böngroddar
25 g salta jordnötter 
chiliflakes/chiliexplosion

Skala räkorna. Koka nudlarna enligt anvisningar och låt dom rinna av väl. Blanda ihop fisksås, tomatpuré, socker, vinäger och chili i en skål. Hetta upp oljan i en wok eller stor stekpanna och fräs vitkål och morötter nån min. Tillsätt paprika och salladslök och fräs lite till. Tänk på att grönsakerna inte ska bli för mjuka utan fortfarande ha lite tuggmotstånd kvar. Blanda ner böngroddar, nudlar, såsen och sist räkorna. Blanda rund så allt blir varmt. Fördela woken i skålar och strö över hackade nötter och lite chiliflakes. Servera direkt!


Källa: Viktväktarna 6 points/portion


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar