söndag 5 oktober 2014

Oxfilé i yakinikusås

Igår åt vi så fantastiskt gott att jag bara måste skynda mig att skriva ner innan jag glömt hur jag gjorde. Jag utgick från ett viktväktarrecept, men var tvungen att göra om det lite. I originalreceptet var det nämligen blackbean-sås men denna hade utgått ur sortimentet så jag köpte yakinikusås istället och det blev verkligen hur gott som helst. Men hittar ni blackbean-sås så kan det ju också vara värt att testa.


Oxfilé i yakinikusås  2 port

250 g oxfilé
2 tsk olja
1 liten gul lök
1 paprika
1 vitlöksklyfta
1 cm färsk ingefära
1 röd chili
1 dl yakinikusås
ev 2 msk vatten

Börja med att koka riset som ska vara till och förbered sedan alla ingredienser för när man väl sätter igång plattan går det undan. Se också till att köttet fått ligga framme i ca 1 timme innan så det hunnit bli rumstempererat. Skär köttet i strimlor, skiva löken och skär paprikan i strimlor eller bitar. Kärna ur och finhacka chilin. Skala ingefära och vitlök.

Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Se till att den blir riktigt varm. Lägg i kött och lök och stek i ca 2 min. Tillsätt paprika och chili. Riv ner vitlök och ingefära. Blanda runt och stek ca 1-2 min till. Tillsätt såsen och ev lite vatten, blanda runt så allt blir varmt och servera direkt med ris. Toppa gärna rätten med lite rostade sesamfrön (hade tänkt det, men glömde det i alla hast).



Källa: Viktväktarna 5,5 points/portion
(utan ris)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar