fredag 10 oktober 2014

Tobleronemousse på 2 sätt

Hej alla! Fredag idag, men ingen riktig fredagsfeeling då jag jobbar hela helgen. Har i alla fall förberett lite fredagmat till ikväll då det blir orientbröd fyllt med marinerad kyckling, sallad, grönsaker och vitlökssås. 
Tänkte tipsa om en supersmarrig efterrätt som jag gjorde förra helgen och visade på Instagram. Kanske något att testa i helgen? 

Tobleronemousse  4 port

150 g toblerone
1 ägg
2 dl vispgrädde

Smält toblerone i micron försiktigt. Vispa grädden ganska hårt. Blanda ner ägget i den smälta chokladen och rör till en slät kräm med en gaffel. Vänd ner den vispade grädden och fördela moussen i 4 glas och ställ de i kylen i 2-3 timmar innan servering.


Jag serverade på 2 olika sätt. På bild nr 1 har jag toppat varje glas med ½ passionsfrukt och flisad toblerone.

På bild nr 2 lät jag hela bunken stå i kylen och sedan formade jag "ägg" av moussen med en varm matsked. Pudrade över lite kakao och serverade med en hallonsås som jag gjorde genom att koka upp tinade hallon och smaksatte med florsocker och vanilj och passerade sedan såsen genom en sil så den blev helt slät.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar