fredag 3 januari 2014

Fryst cheesecake med curdtopping

Den här godingen hade jag helt glömt bort att blogga om. Bästa receptet på fryst cheesecake enligt mig! Sååå god och kan varieras på många sätt. Bara fantasin sätter gränser. Här har jag toppat den med en passionsfruktscurd och smaken blev oslagbar, som Soleroglass!

Fryst cheesecake

3 ägg
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker 
200 g philadelphiaost
digestivekex
passionscurd

Börja med att dela äggen, gulor i en bunke och vitor i en. Gör i ordning ytterligare en skål med grädde och vaniljsocker i. Börja med att vispa vitorna till hårt skum. Flytta över visparna till bunken med grädden och vispa det riktigt fluffigt. Blanda socker i bunken med äggulor och vispa det vitt och fluffigt några min. Blanda ner osten och vispa lite till. Vänd sedan ner grädden och sist äggvitorna. Krossa några digestivekex och lägg i botten på en springform. Häll på smeten och ställ i frysen i minst 4 timmar. Ta ut och bre på curden och ställ i frysen igen nån timme innan den serveras. Detta kan förberedas flera dagar. Låt den stå framme ca 10 min innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar