onsdag 1 januari 2014

Räkpaj

Tänkte jag skulle tipsa er om en god räkpaj som jag gjorde för ganska länge sedan och har inte hittat igen papperet där jag skrev upp hur jag gjorde så jag har verkligen gnuggat de grå för att försöka minnas. Men jag tror ganska säkert att det var såhär!



Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g smör
nån msk kallt vatten


Fyllning:
500 g räkor med skal
fryst tinad spenat ca 2 dl
2 dl riven västerbottensost
3 ägg
2 dl grädde
1 vitlöksklyfta
1 tsk italiensk salladskrydda
1 tsk torkad persilja
lite chiliexplosion krydda
salt, peppar

Börja med degen och hacka ihop mjöl och smör till en smulig massa, går lättast med en matberedare, och tillsätt sedan lite lite vatten i taget till degen går ihop. Tryck ut den i en pajform, nagga och ställ kallt i ca 30 min. Förgrädda den sedan i 225 grader i ca 10 min. 
Skala räkorna och krama ut vätska från spenaten. Vispa ihop ägg, grädde, riven eller pressad vitlök och kryddor. Fördela spenaten i pajformen och lägg på räkor och riven ost. Häll över äggstanningen och grädda i 225 grader i ca 30 min eller tills pajen fått fin färg och äggstanningen stannat.

Servera med sallad och gärna en romsås av creme fraiche, rom, hackad rödlök och dill.


2 kommentarer:

  1. Om jag köper skalade räkor då...vad blir det då för lämplig mängd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca 300 g tror jag är det motsvarande men ta så mycket du vill! Färdigskalade är ju oftast ganska små och då kan man ju öka mängden lite.

      Radera