tisdag 28 januari 2014

Hemmagjorda delicatobollar

Via facebook fick jag ett tips om hemmagjorda delicatobollar. Köpta delicatobollar är egentligen inte någon favorit för mig, men vanliga chokladbollar är ju supersmarrigt. Hursomhelst så såg dessa såååå goda ut att jag bara var tvungen att testa! Och dom blev riktigt goda faktiskt. Receptet hittade jag hos Bli min jäst, en jättefin blogg med mycket gott.


Hemmagjorda delicatobollar

4 dl havregryn
100 g rumsvarmt smör
1½ dl florsocker
2 msk starkt kaffe
25 g smält ljus choklad
1½ tsk kakao
1 msk vaniljsocker

100 g ljus choklad
kokos

Börja med att mixa havregrynen fint. Vispa med elvisp smör och florsocker poröst. Tillsätt kaffe och vispa så det blandar sig. Tillsätt kakao, vaniljsocker och dom mixade havregrynen och vispa till en fin smet. Blanda sist ner den smälta chokladen och ställ därefter smeten kallt i ca 30 min. 

Smält resten av chokladen och häll upp kokos i en skål. Forma bollar av smeten och doppa i chokladen och sedan ner kokosen. Låt dom stelna i kyl på bakpappersklädd bricka. Förvara dom sedan i en burk i kylen.

Det kan vara lite trixigt och kladdigt med chokladen och man vill inte ha för tjockt lager choklad. Jag provade lite olika men jag tycker det funkade bäst att lägga en klick choklad i ena handen och sedan rulla bollen lite försiktigt och sedan låta den falla ner i skålen med kokos. Skaka skålen så kokos täcker hela. Ja...ni får testa er fram helt enkelt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar