onsdag 14 december 2011

Sockriga saffransbullar

Det har varit mycket bak-recept här på bloggen nu ett tag och här kommer dessutom ett till. Mitt tidigare inlägg på saffransbullar har ju varit otroligt populärt vilket ju är jätteroligt. Därför tänkte jag fresta med ytterligare en variant på supergoda saffransbullar. 
 Sockriga saffransbullar

50 g jäst för söta degar
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 brev saffran
1½ dl strösocker
½ tsk salt
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g smör
1½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Pensling:
uppvispat ägg
smält smör
strösocker


Smula ner jästen i en degbunke (gärna i en assistent). Smält smör tillsammans med saffran. Häll på mjölk och rör ner kesella. Låt det bli 37 grader. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt sedan resten av degspadet, socker och salt. Starta assistenten och tillsätt lite vetemjöl i taget. Låt maskinen arbeta degen ordentligt. Det är bättre om degen är lite kladdig än för kompakt, så ha inte i för mycket mjöl! Låt sedan degen jäsa övertäckt i ca 45 min. Rör under tiden ihop mjukt smör, florsocker och vanilj. Dela degen i 2 delar. Arbeta varje degbit så den blir smidig. Kavla ut till en fyrkant. Bre på fyllning och vik degen dubbel. Skär ut remsor och tvinna de till knutar. Gör lika med den andra degbiten. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt och låt de jäsa övertäckta i ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg ock grädda de i 225 grader ca 10 min. Låt de kallna och pensla de sedan med smält smör och doppa de i strösocker. Supersmarriga!!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar