söndag 11 december 2011

3 sorters småkakor

En mördeg kan man göra mycket av. Här bakade jag 3 olika sorters småkakor av en och samma deg. Jag gjorde de ganska små så att man kan smaka alla sorter. Passar perfekt till julbaket. Annars ger en sats deg ca 50 st. Jag fick ut 60 st små kakor.
 Mördeg till småkakor  ca 50 st

5½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ dl florsocker
300 g kallt smör
½-1 msk kallt vatten

Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke. Tillsätt smör i bitar och använd händerna till att nypa ihop en deg. Tillsätt lite vatten så att degen går ihop. Arbeta den inte för mycket. Lägg den sedan i en plastpåse i kylen i ca 1 timme. Baka ut valfria kakor eller dela upp degen och smaksätt på olika sätt. Kakorna gräddas sedan mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 min.
Syltkakor

Rulla små bollar av degen. Gör en fördjupning i varje och lägg i en klick valfri fast sylt. Här har jag använt fikonmarmelad och det blev jättegott. Lägg kakorna på bakpappersklädd plåt och grädda.
Apelsinkakor

En tredjedel av degen smaksatte jag med finrivet skal från en apelsin. Rulla små bollar och platta till de med handen. Pensla med äggvita och strö på strösocker. Grädda på bakpappersklädd plåt.
Kanelkakor

Rulla bollar av degen och lägg på bakpappersklädd plåt. Tryck till varje boll med en gaffel. Pensla med äggvita och strö på socker-kanel blandning (1 msk socker+1 tsk kanel). Grädda.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar