onsdag 12 oktober 2011

Kokt torsk och äggsås

Det verkar blir en riktigt kall dag idag. Bara en grad varmt ute så man kanske skulle ta och leta fram lite vinterkläder.... Handla skulle jag också ha behövt göra, men bilen är fortfarande inte vinterskodd så jag tror jag väntar till efter lunch med att åka iväg till affären. Hursomhelst kommer här i alla fall ett riktigt gott tips på en supergod och klassisk middagsrätt. 
Kokt torsk med äggsås  4 port

4 bitar torsk, helst ryggbiten
vatten
2 tsk salt
5 vitpepparkorn
1 lagerblad

Såsen:
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl kokspad
ca 2 dl mjölk
salt, peppar
hackad persilja
4 hårdkokta ägg 

Börja med att koka upp vatten och kryddor. Det ska vara så pass mycket vatten att det täcker fisken. Ca 1½ liter, men kolla genom att lägga ner fisken i grytan, hälla på vatten och sen ta upp fisken igen. När vattnet kokar lägger man försiktigt ner fisken, stänger av plattan, lägger på ett lock och låter fisken vara ca 10 min.  Smält smöret till såsen och rör ner mjölet. Späd med kokspsd från fisken och mjölk till lagom konsistens. Låt småkoka ca 5 min. Smaka av med salt, peppar och persilja. Hacka äggen och rör försiktigt ner. Servera fisken med sås, potatis och grönsaker (gärna gröna ärtor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar