söndag 9 oktober 2011

Tacogratäng

Nu var det återigen länge sen jag uppdaterade bloggen....skärpning! Här hemma håller vi för fullt på att renovera köket så allt känns som en enda röra. Till råga på allt åkte jag på en förkylning och var hemma från jobbet i fredags. Egentligen hade jag biljett till Ladies night, men lyckades i sista minuten sälja den så jag fick vara hemma och vila upp mig. Så i stället för middag på "Ladies" blev det tacogratäng hemma, vilket ju också var jättegott!
Tacogratäng  4 port

500 g köttfärs
1 gul lök
1 röd paprika
1 påse tacokryddmix
ca 2 dl vatten
3 tomater
4 dl creme fraiche lätt går bra
1 creme bonjour tacoost
1-2 vitlöksklyftor
1 påse riven ost 
nachos

Börja med att bryna färsen smulig. Hacka lök och paprika och blanda ner. Stek en stund och tillsätt kryddmixen och vatten enligt påsen. Låt det puttra ihop en stund och tillsätt ev mer vatten om det verkar torrt. Häll över röran i en ugnsform. Rör ut tacoosten med creme fraiche och pressa eller riv ner vitlök. Tillsätt ca 1 dl av osten och rör ihop. Hacka tomater och fördela över färsen. Bre på creme fraiche-röran försiktigt.
Stick ner nachochips och strö på resen av osten. Gratinera i 225 grader ca 10-15 min så osten smälter och det börjar bubbla i formen. Håll koll så inte chipsen bränns.
Servera med sallad, salsa och extra chips!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Detta recept sparade jag för över 2 år sedan i "mina favoriter". Det är fortfarande en favorit här hemma och vi lagar den lite då och då, som ikväll :-) Det ska bli så gott. Tack för ett jättebra recept!
    /Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj så roligt höra Bodil! Det finns ju en mängd olika recept på just tacogratäng där ute och detta är min personliga variant så det känns kul att fler uppskattar den:) Kram!

      Radera