torsdag 23 augusti 2012

Rågsiktskakor

Det här brödet bakade jag när jag hade min bakardag. Det blev verkligen ett jättegott bröd! Supersaftigt och smakrikt. Ett nytt favoritbröd för mig blev det. Anis och fänkål kan bytas ut mot brödkryddor.


Rågsiktskakor  4 st

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
½ msk hel anis
½ msk hel fänkål
3 msk brödsirap
9-12 dl rågsikt

Pensling:
1 msk brödsirap
2 msk vatten

Smält smör och tillsätt mjölk. Låt det bli 37 grader. Smula jästen i en bakbunke, gärna assistent, och häll över mjölkblandningen. Rör så jästen löser sig. Tillsätt salt, sirap, kryddor och till sist lite mjöl i taget. Arbeta ihop en smidig deg, men låt den hellre vara lite lös än för fast. Jäs under bakduk i ca 30 min. Ta upp degen på mjölat bord och dela på 4. Forma varje bit till en rund platta, ej för tunn. Gör ett gaska stort hål i mitten, lägg de på bakpappersklädd plåt 2&2 nagga och jäs under bakduk i ca 30 min. 

Rör ut sirap i vatten, pensla bröden och grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 12 min. Pudra gärna över lite rågsikt och låt bröden svalna under bakduk.

Verkligen jätte-jätte gott bröd! Av varje kaka får man ut 4 stora mackor. Dela varje på 2 och klyv sedan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar