fredag 17 augusti 2012

Helgrillad oxfilé med aromatisk sås

Fredag idag och solen skiner som aldrig förr! Högsommarvärmen håller i sig än, klart bästa veckan på hela sommaren! Eftersom helgen stundar tänkte jag bjuda på ett riktigt helgrecept. Detta blev nämligen vår middag förra söndagen då vi gillade en hel bit oxfilé som vi serverade tillsammans med rostad färskpotatis och en aromatisk sås som en läsare tipsat om. Smarrigt? -JA!!!


Helgrillad oxfilé  ca 4-5 port

1 hel oxfilé ca 1½ kg
1 påse rub (caj p)

Gnid in ruben runt hela köttet och grilla över glöd tills den har fin färg runt hela. Flytta över den på sidan så den inte ligger över glöd, lägg på lock och grilla med indirekt värme tills köttet har en innertemperatur på 50-55 grader för blodigt och 55-60 för rosa.
Vira in köttet i folie och låt det vila nån min. Skiva upp i ganska tunna skivor. Tyvärr tycker jag att köttet blev lite för välstekt då temperaturen tvärsteg till 64 grader då vi tittade bort en stund. Men mört och gott blev det ändå.

Aromatisk sås ca 5-6 port

1½ dl ljus sirap
½ dl vitvinsvinäger
½ dl kinesisk soja
1 tsk potatismjöl
2 msk tomatpuré
1-2 tsk sambal oelek

Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Sjud ev nån min extra om man vill att den ska bli tjockare. Såsen serveras varm direkt och blev riktigt god. Lite söt-stark i smaken och ganska dryg. Lite sås gav väldigt mycket smak. Receptet kommer från Dansukkers hemsida.
Servera kött, med sås, sallad och rostad färskpotatis. Supergod och lyxig middag som också blev semesterns sista.

Potatisen har jag bara skrubbat, delat mitt i tu och blandat med olivolja, hackad färsk rosmarin och flingsalt. Sen rostade jag de i ugnen i 225 grader i ca 20 min. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar