tisdag 7 augusti 2012

Lime och hallonpaj

Här kommer det utlovade receptet på efterrätten som jag gjorde till surströmmingsfesten. Det är en lime och hallonpaj, som påminner lite om keylime-paj fast med hallon. Hela härligheten toppas med vispad grädde och hallon. Supergott vill jag lova och riktigt fräsch i smaken, inte alls för söt. Receptet som kommer från Arla hittade jag hos Jenny som bloggar på cookies n dreams. Så ta nu och testa denna goa paj!

Lime och hallonpaj

Botten:
12 digestivekex
75 g smör

Fyllning:
3 dl hallon
5 äggulor
3 lime
1 burk sötad kondenserad mjölk

Topping:
2 dl grädde
ca ½ dl mosade hallon
2 msk florsocker
ev färska hallon

Mixa kexen till botten, smält smör och blanda ihop. Tryck ut allt i en springform med hjälp av baksidan på en sked. Packa allt hårt och ställ i kyl i 30 min. Förgrädda sedan i 175 grader i 10 minuter.

Mixa hallonen och bre ut i botten på pajen. Vispa upp äggulor och blanda ner finrivet skal och all saft från lime. Rör ner den kondenserade mjölken. Häll smeten över hallonen och grädda i 175 grader i 15 min. Låt den först svalna och ställ den sen i kylen i minst 3 timmar.

Vispa grädden och socker och blanda ner mosade hallon. Bre ut på kakan och garnera ev med färska hallon.
I receptet stod det att man gärna kunde göra pajen klar dagen innan och bara garnera den samma dag. Jag tycker dock att den var godast att äta samma dag eftersom botten blev lite blöt till dagen därpå. Det kan ju kanske bero på att jag använde frysta tinade hallon i fyllningen. Men mitt tips blir ändå att göra den samma dag den ska serveras.
Supergod, krämig och härlig paj. En perfekt dessert efter vilken middag som helst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar