måndag 20 augusti 2012

Korvstroganoff

Måndag och återigen ny vecka. Ibland känns det verkligen som att veckorna flyger iväg...Tänkte lägga ut ett recept på en riktig vardagsfavorit för många. Korvstroganoff, gissar att alla egentligen lagar detta utan ett recept. Men man gör ju lite olika ändå och det här är min version, denna gång iaf och det blev riktigt gott!


Korvstroganoff  4 port

ca 600 g falukorv
1 gul lök
1 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
2 dl passerade tomater (mutti)
2½ dl matlagmingsgrädde
salt, svartpeppar, oregano

Skär korv i strimmlor och hacka löken. Stek det i lite smör. Strö över mjöl och tillsätt tomatpuré. Rör om så allt blandas väl. Häll över tomater och grädde och låt det puttra ihop nån min. Smaka av med kryddor. Späd ev med lite vatten eller mjölk om det verkar bli för tjockt. Servera med ris.

Denna gång hade jag turen att ha tillgång till Muttis passerade tomater på flaska, annars brukar jag ha i ca 2 msk extra tomatpuré i stället + lite extra vätska. Men hittar ni passerade tomater på flaska från Mutti, köp och testa! Godaste korvstroganoffen nånsin blev det!!!


2 kommentarer:

  1. bara undra hur lång tid allt tar ungefär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog säga ca 30 min inklusive koktiden för riset. Själva korvstroganofen går ju snabbt, ca 15 min.

      Radera