måndag 13 augusti 2012

Röd vinbärssaft med vanilj och vinbärssylt

Har syltat och saftat hela helgen så nu kommer det sådana recept på löpande band här på bloggen, men är det bärtider så är det..... På den fina bloggen Frostrosor hittade jag ett recept på röd vinbärssaft med vanilj. Hur gott lät inte det? Absolut något jag kände att jag måste testa. Och det blev verkligen suuupergooood saft! Riktigt enkel att göra-ingen saftmaja behövs, och bärmoset som blev kvar tog jag reda på och gjorde en sylt på.

Röd vinbärssaft med vanilj  ca 2 liter konc

2 liter rensade vinbär
8 dl vatten
6 dl strösocker
1 msk vaniljsocker med äkta vanilj
(1 krm atamon)

Lägg bären i en stor kastrull. Tänk på att rensa noga och ta bort stjälken om man vill göra sylt sen. Häll på vatten och låt det långsamt koka upp. Småkoka sedan under lock i ca 10 min. Häll över allt i en silställning och låt det självrinna. Rör ev lite försiktigt bland bären mot slutet. Häll saften i en ren kastrull. Tillsätt strösocker och koka i ca 10 min. Ta kastrullen från plattan och skumma noga. Rör ut vaniljsocker och atamon i en liten mängd saft. Rör sedan ner det i övriga saften. Häll upp i  rena varma flaskor och skruva på korken. Låt det svalna och förvara sedan i kyl. Saften går också bra att frysa.
Jag hade inget konserveringsmedel i saften, men då bör man inte förvara den för länge i kyl, utan bara ha en liten mängd framme och frysa resten.

Röd vinbärssylt

vinbär efter saftkoket
2-4 dl strösocker

Lägg bärmoset i en kastrull och tillsätt socker efter egen smak. Låt det koka upp och sedan småkoka i ca 10 min, skumma och häll upp i burkar. Frys gärna in i mindre förpackningar så den inte blir dålig när det inte är konserveringsmedel i.

Detta är absolut ingen "finsylt" utan denna gjorde jag inte alls speciellt söt och tänker bara ha den till morgonfilet. En klick av denna sylt gör filet mycket godare och nyttigare. En bättre start på dagen helt enkelt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar