söndag 19 augusti 2012

Rabarber-och morotssylt

Denna sylt gjorde jag också när jag höll på som mest med att sylta och safta. En sylt, eller kanske mer marmelad på rabarber och morötter. Kanske låter som en udda kombination, men det är faktiskt jättegott! Jag brukar mest använda den som en marmelad på kex eller nybakade scones, men man kan också ha den till gröt eller fil. Om ni har kvar några stackars rabarber tycker jag ni ska testa detta!

Rabarber-och morotssylt  

500 g grovrivna morötter
500 g rabarber i bitar (ev skalad)
500 g strösocker

Blanda allt i en gryta. Rabarbern bör skalas om den är grov. Låt det koka upp och sedan sjuda under lock i 30 min. Ta av locket och sjud i 30 min till. Skumma och häll upp sylten i rena varma burkar. Sätt på lock och förvara i kyl, eller frys in en del. Detta är också ett bra tips på en kul och annorlunda gåbort-present! 

Receptet är väldigt enkelt eftersom det är samma mått av allt så kan man ju dubbla eller halvera efter eget tycke. Av denna sats blev det 2 medelstora burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar