onsdag 30 maj 2012

Hemmagjord hamburgerdressing

Har ni testat göra egen hamburgerdressing nån gång? Om inte...Gör det! Smakar som köpt fast sååååå mycket godare och utan alla tillsatser. Löken kan uteslutas om man vill. Dressingen räcker till ca 6 hamburgare.


Hemmagjord hamburgerdressing  

1 dl creme fraiche
½ dl majonnäs
½ dl chilisås eller ketchup 
½ dl bostongurka
½ tsk senap
½-1 msk finriven lök (gul eller schalotten)
salt, peppar, paprikapulver

Rör ihop creme fraiche, majonnäs, chilissås/ketchup, bostongurka och senap. Tillsätt lök efter smak och kryddor. Ställ kallt en stund före servering. 

 

11 kommentarer:

  1. har gjort den mjölkfri.
    istället för creme fraiche tog jag gogreen visp
    och äkta majonäs är mjölkfri.
    Den vart bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att den blev bra även som mjölkfri!

      Radera
  2. Tack för ett jättebra recept! Har gjort denna dressing flera gånger och den är riktigt super :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Så kul att du gillar den. Tycker själv den är riktigt god och känns ju nyttigare än alla köpta med massa olika tillsatser i.

      Radera
  3. Men herregud vad du är skicklig!! Jag får väl försöka att följa alla dina dina recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Var inte rädd för att testa dig fram och anpassa efter dina smaker så blir det säkert jättebra!

      Radera
  4. Fantastiskt god dressing. Inga fler färdiga dressingar från butiken för min del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du tycker det! Håller med om att den blir mycket godare än alla köpta :)

      Radera
  5. Tack för receptet Therese. Inbillar mej att dressingen passar i andra sammanhang också, till stekt fisk...mums längtar redan..haha. Kram.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle vilja testa på det här receptet, det låter riktigt gott! Jag har en fråga angående receptet, går det att ersätta creme fraiche med endast majnäs eller finns det andra bättre alternativ?
    Jag är just nu i Asien, och jag håller gärna borta från mejeriprodukter.
    Tack för att du delar med dig av receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du gillar receptet:) Jag måste säga att jag vet inte vad man ersätta creme fraichen med. Här finns ju vegetabiliska alternativ mot mjölkprodukter och det fungerar ju på precis samma sätt, men i Asien vet jag inte. Du kan ju prova med bara majonnäs om du gillar det, men jag kan tänka mig att risken är att det blir mest majonnässmak. Tyvärr har jag inga bra ideer men lycka till i alla fall!

      Radera