måndag 21 maj 2012

Citronkladdkaka

Här kommer ett riktigt hett tips på en superdupergod kaka. Det måste ni bara prova. Älskar lite syrliga bakverk så det här kan var en ny favvo, sjuuuukt god är den i alla fall!
 Citronkladdkaka

1 citron
150 g smör
2 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl

Smält smöret och låt det svalna lite. Tvätta och skrubba citron noga i varmt vatten och torka den torr. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt poröst och finriv sedan skalet av citronen och pressa saften. Rör ner det i smeten. Tillsätt smör och vetemjöl och rör försiktigt till en slät smet. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter. Har man en större form rekommenderar jag att man gör 1½ sats smet. Grädda kakan mitt i ugnen i 150 grader i ca 30-40 min. Den ska vara kladdig när man tar ut den så grädda inte för länge! Släpp gärna formen i bänken 1-2 gånger så att kakan sjunker ihop. Den får då rätta "kladdkakekonsistensen". Låt den stå svalt ett tag innan servering.
Smakar ljuvligt med en klick lättvispad grädde!
 

6 kommentarer:

  1. Detta måste jag ju bara prova! Verkar supersmarrigt! Och tack för tipset på att slå formen. Det har jag aldrig hört! Ska man göra det med vanliga kladdkakor också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supersmarrig är den verkligen och jag brukar släppa formen på det detta sätt även med vanliga kladdkakor. Vet inte riktigt hu stor skillnad det egentligen gör, men jag tror att den liksom "sätter sig" bättre så som de brukar göra efter nån dag i kylen.
      Lycka till :)

      Radera
  2. Med de omdömet så måste även jag testa ditt recept Therese :)!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar som sagt det som är lite syrligt och då är denna helt perfekt. Hoppas du också gillar den!
      Lycka till :)

      Radera
  3. Hej!
    Oj, vad glad jag är att jag hittade din blogg, jättemånga bra recept. Testade denna kladdkakan igår och den blev himla god.
    Tusen tack för inspirationen!
    /Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annica! Så kul att du hittat hit och gillar mina recept. :)

      Radera