tisdag 8 maj 2012

Tekakor med morötter

Till den goda soppan igår bakade jag jättegoda tekakor med morötter i. Jag använde mig av mjölet "Manitoba" som är ungefär som vetemjöl special. Vill man kan man lika gärna ta det eller vanligt vetemjöl för den delen. Med manitoba blev tekakorna jätteluftiga i konsistensen. Morötterna ger både god smak och en jättehärlig färg. Väldigt lättbakade är de också, speciellt om man har en assistent. Detta bröd passar dessutom perfekt nu till vårens alla utflykter eller till en picknick ute i det gröna!

Morotstekakor  14 st

3 ganska stora morötter
10-13 dl vetemjöl (vanligt/special el manitoba)
2 dl vetekli
50 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk flytande honung
50 g jäst
5 dl mjölk

Finriv morötterna. Mäta upp den mindre mängden mjöl i assistentens bunke eller i en stor bakbunke. Tillsätt kli, salt, morötter, honung, smör i mindre bitar och smulad jäst. Värm mjölken till 37 grader och häll ner. Arbeta degen i maskin ca 10 min och tillsätt ev mer mjöl under tiden. Men låt gärna degen vara lite lös. Jäs den sen övertäckt i 30-40 min. Ta upp på mjölat bord och arbeta den smidig. Även här kan man tillsätta mer mjöl om den är för kladdig. Dela degen i 14 bitar och platta ut och forma varje till en rund kaka, ganska tunn. Lägg över på bakpappersklädda plåtar, nagga med en gaffel och strö på lite vetekli. Låt de sen få jäsa i ytterligare 20 min under bakduk. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 10-12 min. 
 Jättegoda, saftiga och luftiga stora tekakor!
 Smakar så gott, nygräddade med ost, sallad, tomat och gurka. Perfekt till utflykt och picknick eller som tillbehör till en god soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar