fredag 11 maj 2012

Kycklinggryta med sötsur sås

Det här mina vänner är en riktig favvo för mig! En jättegod gryta med massor av grönsaker, god kyckling och en sås som är helt fantastisk. Rätten påminner mycket om sån man får på kinarestauranger, riktigt riktigt gott! 
 Kyckling i sötsur sås  ca 6 port

3 kycklingfilèer
3 morötter
1 gul lök
1 paprika
1 färsk broccolibukett
1 burk minimajs
1 burk bambuskott
1 burk skivad vattenkastanj
1 stor burk skivad ananas

Sås:
5 dl ananasspad + vatten
3 msk maizena 
2 msk flytande honung
2 msk kinesisk soja
4 msk thai sweet chilisås
 2 msk tomatpurè

Strimla kycklingen och stek i smör eller olja. Skala och skiva morötterna i ganska tunna skivor. Hacka löken grovt. Ta upp kycklingen och stek morötter och lök tills de börjar mjukna lite. Strimla paprikan och skär broccolin i fina buketter. Använd även stammen på broccolin, skala med en potatisskalare och skär i bitar. Tillsätt paprika, broccoli och avrunna konserver i pannan (allt utom ananas). Låt det fräsa ihop med det andra en stund. Blanda under tiden ingredienserna till såsen i en kastrull och låt det koka upp under omrörning. Blanda ner kyckling och ananas i bitar i pannan med grönsakerna och häll såsen över. Låt det puttra ihop en stund under lock. Smaka av och tillsätt ev salt,peppar eller lite kajennepeppar om man vill ha det starkare. Jag tycker det brukar bli bra som det är. Tillsätt ev en liten skvätt vatten om man vill ha mer sås. Servera med ris.
Det blir en rejäl gryta som räcker till många. Passar också jättebra att frysa in i matlådor för senare tillfällen. Anpassa grönsakerna efter egen smak, eller använd frysta wokgrönsaker. Vill man kan man göra denna rätt helt vegetarisk genom att utesluta kycklingen. Blir riktigt,riktigt gott ändå!
 

10 kommentarer:

  1. Låter jättegott! MEn en dum fråga. Ananasspad.. får du det när du köper ananaskonserv eller kan man köpa det på nåt annat sätt? Känns som man måste köpa mycket ananas för 5dl! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Var kanske lite otydlig....men man tar i alla fall spadet från ananasburken och blandar ut det med vatten så att det blir 5 dl sammanlagt.

      Lycka till med grytan! :-)

      Radera
    2. Aha!! Ja då förstår jag :) Tack så mycket för snabbt svar, å tack för en superbra blogg!! Hittade hit för ett par veckor sedan och har redan hunnit prova flera av dina goda recept!!

      Radera
    3. Så roligt att höra! Denna gryta hör till mina favoriter så jag hoppas att du gillar den med:-)

      Radera
  2. SÅ gott! Bland det bästa jag ätit och barnen tok gillade att. TACK :-) Mvh Tessan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det, älskar själv denna rätt! Kul också att barnen gillade den:)

      Radera
  3. ser jätte gott ut skall provas idag=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju en riktigt favvorätt så jag hoppas att även du gillar den! :)

      Radera
  4. Det låter gott och ska testas idag.
    Undrar varför du inte använder vinäger?
    Måste jag nog använda samt mer Cayenne eller tabasco. Får testa mig fram.👍

    SvaraRadera