måndag 9 januari 2012

Enkel och god förrätt

Igår kom mamma och hennes vän Göran på middag. Jag bjöd faktiskt på 3-rätters. Man måste ju passa på ibland... Det blev i alla fall väldigt gott och lyckat. Till förrätt gjorde jag denna goding, nämligen så kallad västerbottensruta. Receptet kommer från ICA och är verkligen enkel att göra, går bra att förbereda och blev jättegott! Så jag kan verkligen rekommendera den till förrätt, drinktilltugg eller varför inte vickning. Passar på de flesta fester kan jag tänka mig!

Västerbottensruta med löjrom

1 färdigkavlad smördegsrulle
3 ägg
2 dl creme fraiche
1 tsk salt
2 krm peppar
ca 200 g riven västerbottensost

Garnering:
1 finhackad rödlök
creme fraiche
löjrom (jag hade sikrom)
dill

Rulla ut smördegen och placera den i en bakpappersklädd mindre långpanna. Den ska täcka formens botten men helst inte gå upp längs kanterna. Nagga botten noga och förgrädda i 225 grader i ca 10 min. Om den sväller upp kan man bara trycka ner den med en stekspade. Vispa upp ägg och creme fraiche. Tillsätt salt och peppar och blanda ner osten. Häll blandningen över botten och grädda i 15-20 min till. Låt den svalna. Rätten kan serveras antingen kall eller lite ljummen. Skär i rutor och lägg upp på fat och garnera. Som förrätt får man ut 6 portioner. Som drinktilltugg blir det minst det dubbla antalet.
 

2 kommentarer:

  1. Den här förrätten bjöd jag mina vänner på i fredags efter att ha snubblat på det här i din blogg! Underbart gott, så tack för det! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att höra att den uppskattades! Älskar den här förrätten själv eftersom den är så enkel, man kan förbereda den och allt med västerbottensost blir ju så gott. Ha det bra! :)

      Radera