måndag 9 januari 2012

Rödspättarullader i vitvinssås

Till varmrätt igår gjorde jag rödspättarullader som jag fyllde med spenat och västerbottensost. Dessa tillagade jag sedan i ugnen i en vitvinssås. Det blev riktigt gott det med. En lyxigare form av fiskgratäng helt enkelt. Serveras med pressad potatis och god sallad.
 Rödspättarullader i vitvinssås  4 port

8-12 rödspättafilèer
fryst tinad hel bladspenat
ca 4 dl riven västerbottensost
salt, vitpeppar
3 msk smör
3 msk vetemjöl
1 dl vitt vin
4 dl grädde
1 fiskbuljongtärning

Torka av fikfilèerna och lägg de med skinnsidan upp på en skärbräda. Salta och peppra lätt. Lägg på lite spenat och ost på varje filè och rulla ihop. Lägg rullarna i en smord ugnsform. Lägg de ganska tätt. Strö på överbliven ost. Smält smöret och vispa ner mjölet. Späd med vin och grädde. Smula ner buljongen och låt såsen småputtra ihop en stund. Säd med mer grädde eller mjölk om såsen verkar för tjock. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över fisken och tillaga i 200 grader ca 20 min eller tills fisken är klar (kolla med gaffel) och rätten fått fin färg. Servera med pressad potatis och sallad.

3 kommentarer:

  1. Jättegott. Hade inte västerbotten, så jag tog parmesan istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parmesan är ju en jättegod ost också så det blev säkert super ;)

      Radera
  2. Barnens absoluta favorit när det gäller vit fisk.

    SvaraRadera