måndag 16 januari 2012

Supersnabb knäckglass och chokladsås

Ibland är det verkligen barnsligt lätt att svänga ihop lite hemmagjord glass som dessutom är grymt god! Bara 1 pkt vaniljvisp behövs och lite valfri smaksättning. På Ica Maxi sålde de ut vaniljvisp i 3,3 dl paket för knappt 3:- FYND! Ett sånt paket räcker till ca 6 portioner och ett vanligt på 2,5 dl räcker nog till 4 kan jag tänka mig. Som smaksättning krossade jag knäckflarn och blandade i annars passar även daim perfekt. Serverade med hemmagjord chokladsås. Blev verkligen supersmarrigt kan jag lova.
Supersnabb knäckglass

1 pkt vaniljvisp
ca 10 knäckflarn (eller 2 dubbeldaim) 

Vispa vaniljvispen riktigt fluffig. Krossa knäckflarnen och blanda i. Häll över smeten i en plastform och frys i ca 5 timmar. 

 Skeda upp glassen och servera gärna med hemmagjord chokladsås och lite krossade knäckflarn.

Hemmagjord chokladsås  3-4 port
 ½ dl vatten
½ dl socker
½ dl sirap
½ dl kakao
2 tsk smör

Blanda allt utom smör i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning. Småkoka i 3 min och ta sedan kastrullen från plattan och rör ner smöret. Låt svalna lite och servera till glass.
De fina glassglasen fyndade jag på loppis i somras. 2 stycken för 10:-. Perfekt för en sån här läcker dessert!  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar