torsdag 28 juni 2012

Chokladpudding

Chokladpudding är verkligen en superenkel och god dessert som man snabbt fixar ihop. Fast man inte kan tro det är det en efterrätt som inte innehåller så många kalorier, speciellt om man utesluter grädden på toppen. Alltså något man kan unna sig mitt i veckan;)


 Chokladpudding  2 port

3 dl mjölk (lätt går bra)
2½ msk maizena
2 msk kakao
3 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker

Blanda allt utom vanilj i en kastrull. Låt det sjuda under omrörning tills det tjocknar. Ta åt sidan och rör ner vanilj. Häll upp i glas och låt det svalna.
Tips! För att undvika att det bildas en skinnyta: Täck med plastfolie som lägger sig på ytan. Dra bort den innan servering och släta till ytan med baksidan av en sked. Servera ev med en liten klick vispad grädde, lite strössel och ett chokladrån!


3 kommentarer:

  1. Hur lång tid tar det ungefär för puddingen att svalna? Tacksam för ett svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån timme tror jag att man får räkna, kanske 2 i kylskåpet. Jag gjorde dessa och serverade dagen efter så därför vet jag inte exakt. Men de ska egentligen bara kallna och sen spelar det lite roll hur mycket man häller upp i varje glas. Hoppas du blev lite hjälpt ändå:)

      Lycka till!!!

      Radera
  2. detta ska jag o min tjej prova ikväll !! :)

    SvaraRadera