måndag 11 juni 2012

Butterkaka

Butterkaka eller systerkaka som det ibland också kallas är ju så himla gott! Brukar ibland passa på och baka en så när jag ändå har en bulldeg på gång. Av en vanlig sats deg på en halvliter blir det ca 2 såna här (kanske nån vanlig bulle också). Ett bra tips är att köpa stora formar i folie och baka i dem.(Djupa pajformar) Då kan man frysa in hela formen och allt, helt perfekt! Men denna gjorde jag i en vanlig springform och den blev STOR mist sagt, men mycket, mycket god. Så brukar ni köpa såna här på affären, testa och baka egen för det är inte alls svårt och blir ännu godare.

Butterkaka

Grundrecept på vetedeg och kanelfyllning hittar ni HÄR.
 Marsankräm gjord på pulver 

Gör degen enligt receptet. Ta av en liten bit deg och kavla ut till en platta som täcker botten. Bre på lite marsankräm. Kavla ut resten av degen till en stor rektangulär platta och bre på kanelfyllningen. Rulla ihop och skär lite större bullar än vanligt. Ställ de ganska glest i formen och klicka marsan mellan alla bullar. Låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Ibland brukar jag utesluta pärlsocker och istället ringla över en florsockerglasyr när den kallnat. Blir riktigt fint det med! Grädda kakan i 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 25-40 min beroende på hur stor den är. Täck ev över den med folie om den börjar få för mycket färg så den inte blir bränd. Min blev extemt stor och tog ca 50 min innan den var klar, så man får kolla den lite eftersom. Låt den svalna under bakduk i formen.
Den sjunker ner lite i mitten efter gräddning, med ska den göra annars blir den bara torr. Denna blev helt perfekt!
 Sååååå himla gott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar