söndag 24 juni 2012

Västerbottensostpaj med romsås

Hej alla! Hoppas ni har haft en riktigt härlig helg med massor av midsommarfirande. Vi var hemma på midsommarafton och åt god klassisk midsommarmat och i går var vi till mamma och åt ännu mera god mat!! En riktig klassiker som alltid finns med på bufféer hos oss och på fester är ju västerbottensostpaj med romsås. Det är ju bara såååå himla gott, älskar verkligen västerbottensost! 

Västerbottensostpaj ca 6-10 port

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g smör
vatten

Fyllning:
3 ägg
2 dl grädde
ca 300 g riven västerbottensost
lite svartpeppar

Blanda allt till degen, gärna i matberedare. Tryck ut degen i en pajform och ställ gärna kallt ca 30 min. Förgrädda skalet i 200 grader ca 10 min. Vispa ihop ägg och grädde lite och rör ner osten. Det ska vara mycket ost! Tillsätt lite svartpeppar (ca 1 krm) och häll över fyllningen i pajskalet. Grädda i 200 grader i ca 15-20 min. Pajen ska få en fin ljusbrun färg och fyllningen ska ha stelnat. Låt pajen svalna lite. Den är godast ljummen tycker jag men kan ätas även kall. Servera gärna med romsås.

Romsås

2 dl creme fraiche
½ finhackad rödlök
1 burk rom
hackad dill
lite peppar

Rör ihop allt och servera till pajen.

Tips! Denna rätt är superjättegod att servera som en förrätt. Då burkar jag toppa varje pajbit med en klick creme fraiche och sen en liten klick rom. Stör på lite finhackad rödlök och garnerar med en dillkvist. Succé!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar