lördag 2 juni 2012

Pizza på grillen!

Igår gjorde vi pizza på grillen! Det blir verkligen superbra och smakar som riktig stenugnsbakad pizza. Rekommenderas!!!
Om man ska lyckas med detta måste man ha en pizzasten eller en raclettesten och en klotgrill. Tänd grillen med briketter och fördela de runt hela grillen och ha bara några enstaka i mitten. Lägg på stenen och på med locket så stenen få bli riktigt varm innan man ska på med pizzan. Sen är bara att börja göra pizzorna efter egen smak!
Pizza på grillen 6-8 (mindre)

25 g jäst
2½ dl ljummet vatten
1 msk olivolja
½ tsk salt
1 dl grahamsmjöl
ca 3 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och rör ut med vattnet. Tillsätt olja, salt och grahamsmjöl. Rör om och tillsätt sedan vetemjöl eftersom så att man får en fin deg. Låt den jäsa övertäckt i 45 min. Dela degen i 6-8 mindre bitar och baka ut de till runda bottnar och lägg på en bit bakplåtspapper. Stapla de på en tallrik och lägg en handduk över så kan man enkelt ta en botten eftersom.
 Tomatsås till pizza

1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
balsamvinäger
ca ½ tsk torkad basilika
ca ½ tsk torkad oregano
salt, peppar, socker

Finhacka den gula löken och fräs den mjuk i olja. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och en liten skvätt vinäger. Riv ner vitlöken och tillsätt kryddor efter smak. Låt det småkoka utan lock ca 15 min så det tjocknar. Socker brukar jag smaka av med mot slutet. Låt såsen svalna innan man ska ha den på pizzan.
 När det är dags för att börja göra pizzorna brukar jag lägga upp all fyllning i småskålar så va och en får lägga på det man vill. Ta en botten och bre på tomatsås och riven ost. Sen är det bara att lägga på det man vill och lägga pizzan på stenen, på med locket och vänta tills pizzan är färdigbakad.
 Min pizza gjorde jag på Italienskt vis och toppade med tomatsås, riven ost, salami, körsbärstomater och bitar av mozzarellaost. Efter gräddning toppade jag den med lufttorkad skinka (parma), stora gröna oliver och ruccolasallad. Såååå himla gott säger jag bara!

Jenny på Cookies n dreams håller just nu en tävling där man ska presentera sin bästa pizza med smak av Italien. Eftersom det här är den bästa och godaste pizzan jag vet blir det mitt bidrag. Mer om tävlingen kan ni läsa HÄR, men skynda er om ni också vill ha chans att vinna. Tävlingen pågår bara till och med i morgon!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar