tisdag 12 januari 2021

Min enkla köttgryta

Gårdagens middag blev en uppdaterad version av min enkla köttgryta, ett recept som finns här på bloggen sen tidigare. Blomkålsris och vitkålssallad till blev jättegott! Annars passar det väldigt bra med vanligt ris eller pressad potatis till. 
Riktigt busväder ute idag och jag gruvar mig för att fara iväg till jobbet lite senare. Det snöar, blåser och driver massor och ska fortsätta så ända till imorgon. Laddar för snöskottning om en stund. 
MIN ENKLA KÖTTGRYTA 6 port 
1,5 kg fläskkött tex skinkstek, bog, kotlett 
2 gula lökar 
250 g färska champinjoner 
Smör till stekning 
Salt och peppar eller vitlökspeppar 
2 dl vatten 
2 msk kalvfond 
2 msk soja 
3 dl creme fraiche 
2 tsk dijonsenap 
2 tsk sambal oelek 
Hackad persilja 

Skär köttet i bitar och stek i omgångar i smör med salt och peppar. Lägg över i en gryta. Klyfta och stek lök och lägg ner i grytan. Häll på vatten, fond och soja och låt det småkoka under lock i ca 1-2 timmar tills köttet är mört. Skiva och stek svamp och tillsätt i grytan tillsammans med creme fraiche, dijonsenap och sambal. Låt det få ett uppkok, smaka av och tillsätt hackad persilja innan servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar